ثبت چه برندهایی ممنوع است؟

ثبت برند

انتخب نام و علامت برند

یکی از پر اهمیت ترین کارها برای بازاریابی، ثبت برند و انتخاب نام مناسب تجاری می باشد. همیشه نام های تجاری و برندهایی که به راحتی تلفظ می شوند و مفهوم خوبی دارند، زودتر از برندهای دیگر در بازار جا می افتند و مطرح می شوند. شما برای انتخاب نام و لوگوی مناسب برند خود باید طبق قوانین عمل کنید و نمی توانید از برخی از نماد ها و اسامی در برند خود استفاده کنید. به همین دلیل در این پست می خواهییم به شما بگوییم که ثبت چه برندهایی ممنوع است؟ و چه برندهایی را می توان به ثبت رساند؟

اهمیت انتخاب نام مناسب برای برند

برند یا علامت تجاری نشانه ایست که محصولات، کالا یا خدمات شما را معرفی می کند. این برند می تواند کلمه ای ترکیبی، اصطلاح، عبارت، نشانه، علامت یا تلفیقی از این موارد باشد. قطعا رقیبان شما نیز برند خاص خودشان را ثبت کرده اند شما باید باهوش تر از آن ها باشید و یک برند بهتر و متفاوت تر از آن ها را ثبت کنید تا محصولات یا خدمات شرکت و مجموعه شما از دیگر رقبا متمایز باشد.

با ثبت برند فوری حق انحصاری استفاده از نام تجاری خود را خواهید داشت. در این صورت اگر فرد دیگری از نام تجاری شما استفاده کند، پیگرد قانونی خواهد داشت و می توانید از او شکایت کنید. مزیت دیگر انتخاب برند مناسب این است که محصولات یا خدمات شما در بازار و بین مردم با آن نام و علامت مطرح می شود. هر چه نام برند شما ساده و تلفظ آن برای دیگران آسان تر باشد بر ذهن مخاطب تاثیر بهتری خواهد داشت.

قوانین ثبت برند

ثبت چه برندهایی ممنوع است؟

یکی از قوانین ثبت برند که باید به آن توجه زیادی داشت، تکراری نبود نام و علامت تجاری می باشد. یعنی برندی که شما می خواهید به ثبت برسانید نباید حتی مشابه نمونه های به ثبت رسیده قبلی باشد. برند شما باید کاملا یونیک و منحصر به فرد باشد. ما در مجموعه فست رج در تمام مراحل ثبت علائم تجاری همراه شما هستیم و از نام برند شما استعلام می گیریم تا متوجه شویم قبلا مشابه آن وجود داشته یا نه.

از قوانین دیگری که در انتخاب نام برند باید به آن دقت داشت این است که نام برند مخالف قوانین کشور و موازین اسلامی و دینی نباشد همچنین باعث انحرافات ذهنی نشود.

قوانین ثبت برند

نام چه برندهایی ثبت نخواهند شد؟

برند هایی که از اسامی و علامت های معروف و شناخته شده تشکیل شده اند.

برندهایی که از نام های ضد اسلامی و غیر معقول تشکیل شده است.

برندهایی که نام آن ها تنها از اعداد انتخاب شده است، چه اعداد فارسی و چه لاتین.

نام هایی که گمراه کننده باشند و باعث انحراف ذهنی شوند.

نام هایی که به ایران مرتبط باشد مانند دولتی، ایران و غیره.

استفاده از صفت های توصیف کننده به تنهایی .

استفاده از کلمات عام به تنهایی مانند کتاب که معرف تمام انواع کتاب ها می باشد.

علامت چه برندهایی ثبت نخواهد شد؟

علائم دولتی مثل هلال احمر و  نمادهای مربوط به کشور

علامت جمهوری اسلامی ایران و پرچم ایران

علامتی هایی که برخلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی باشند

استفاده از علامت های بین المللی یا سلطنتی

نشانه ای که نامتناسب و گمراه کننده باشد. به طور مثال نمی توانید از تصویر یک خودرو برای محصولات غذایی استفاده کنید. باید نشان تجاری به محصول یا خدمات مرتبط باشد.

نشانه ای که عینا تا تقریبا مشابه یک برند دیگر باشد و باعث گمراه شدن مخاطبان و مشتریان شود.

علامت هایی که در آن از پرچم ها و نماد های دولتی استفاده شده است.

ثبت برند های ممنوعه

چه برندهایی را می توان ثبت کرد؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که ثبت چه برندهایی ممنوع است؟ اکنون می خواهیم بگوییم که چه برندهایی را می توان ثبت کرد.

برند شما می تواند کلمات فارسی، لاتین یا ترکیبی از کلمات فارسی و لاتین باشد.

درست است که گفتیم برند نباید گمراه کننده باشد اما شما می توانید نام های خیالی برای برند خود انتخاب کنید نامی که هیچ ربطی به پایه محصول ندارد. اما اگر نشان آن باعث گمراهی مشتری شود، رد صلاحیت خواهد شد. اما برندهایی مانند اپل هیچ ربطی به محصول اصلی آن یعنی گوشی همراه ندارد. به این نوع برندهای دلخواه یا خیالی گفته می شود.

برند شما می تواند توصیفی باشد البته علائم توصیفی تنها در صورتی به ثبت می رسند که معنای ثانویه بدهند. یعنی عموم مردم با آن علامت و نام دقیقا خود محصول را شناسایی نکنند.

خصوصیات برند موفق

نام و نشان برند شما باید جذاب باشد تا مصرف کننده را به خرید و استفاده ترغیب کند و در ذهن مشتری ماندگار شود. ثبت برند باید همراه خلاقیت و نوآوری باشد. بعضی از افراد با تغییر دادن یک کلمه یا اضافه و کم کردن یک شکل به علامت تجاری و برندهای ثبت شده قبلی مدعی ثبت آن برند می شوند. در حالی که اینجور برندهای رد صلاحیت خواهد شد. باید خلاق باشید و یک نام و علامت جذاب برای خود انتخاب کنید. در ضمن این نام می تواند مخفف برخی از کلمات اصلی خدمات یا محصولات شما باشد. اگر تلفظ کلمه مخفف آسان باشد، می تواند انتخاب خوب و جدیدی برای برند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *